Citeam zilele trecute, pe un grup de meseriași în ale marketingului modern de pe Facebook, că e bine să ai „un produs pe care să-l cumpere piața, fără marketing și alte bullshituri”. Articolul a stat zile bune fără să culeagă vreun comentariu din partea cuiva, chiar pe „pătrățica digitală” a unui grup care se vrea de specialiști în marketing. Tot cam pe atunci, am fost la un concert al legendarei formații Phoenix în memoria lui Decembrie 1989. Chiar în Piața Libertății, unde o femeie era strivită de un TAB pe 17 Decembrie…
Phoenix este o formație emblematică pentru Timișoara și pentru toți românii, care a dat cu tifla regimului comunist și la figurat, prin cântece, și la propriu, străpungând cortina de fier și evadând în occident.
Ce legătură este între cele două? Păi, pragmatic zis, avem „produsul perfect”: cântecele celebrei noastre formații, care nu au și nu au avut nevoie de o promovare pentru piața românească. În nota celor de la Phoenix, concertul a fost deosebit: a reușit să încălzească și la propriu inimile românilor (tineri și mai vârstnici), pe un frig d-ăla cu minus.
Nicu Covaci, fondatorul și „baciul” formației, ne-a smuls și la Bis un oftat lung cu melodia „În urma marelui Urs”, ce amintea de coșmarul comunist trăit de unii dintre noi.
Și de aici, mica revelație: acolo unde zici că nu e nevoie de marketing, el de fapt există, dar nu-l vedem toți. Formația Phoenix a avut succes în România pentru că produsul lor, cântecele în format rock, era cu tematică arhaic românească și inspirate pe alocuri din acordurile muzicii noastre vechi românești. La asta s-a adăugat și mesajul protestatar cifrat la adresa regimului comunist impus… Însă dincolo de graniță, formația nu a mai regăsit succesul cu care se obișnuise: altă piață, public cu trăsături diferite, promovare agresivă pentru formațiile britanice și americane care dominau scena. Deși au operat modificări ale produsului, fără promovare și fără o adaptare mai fină la cerințe, acesta nu a convins și putem spune, în termeni de marketing, că produsul nu „a atins publicul”.
Ca să revin după această pildă spun pe mai direct că activitatea de marketing pentru „produsul perfect” începe… înainte ca produsul să prindă contur chiar dacă acest lucru în cazul Phoenix a fost făcut inconștient!
Țineți minte (vorba aia) niște cuvinte: se numește Politica de Produs și alături de alte 3 politici se mixează întotdeauna într-un instrument parte a strategiei de piață, fie că o facem inconștient sau conceptual.
Cam asta e povestea cu „ produsul perfect pe care să-l cumpere piața, fără marketing și alte bullshituri”
PS: Nicu Covaci, în numele celor cu inimi de români, îți mulțumim pentru tot ceea ce ai făcut și faci pentru neamul românesc!
* imaginea alăturata este de la concertul susținut de formația Phoenix în 20 Decembrie 2021 in Piața Libertății din Timișoara, în memoria evenimentelor din Decembrie 1989.