Selectează o Pagină

In literatura de specialitate, ca si in practica economica, termenului de marketing ii sunt atasate mai multe acceptiuni.

In caracterizarea marketingului de regula se ia ca punct de plecare definitia formulata de AMA – American Marketing Association, potrivit careia prin marketing se intelege : „realizarea activitatii economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la producator la consumator sau utilizator.”

Aceasta definitie este una vizibil tributara vechii orientari a activitatii economice in care punctul de plecare il reprezinta produsul si nu clientul.

Profesorul Phillip Kotler, specialist american de reputatie mondiala in materie de marketing, caracteriza aceasta definitie la vremea resectiva ca fiind proprie vechiului concept de marketing, in care aceasta era doar un mijloc de vanzare si de promovare.

Luata ca punct de plecare , definitia AMA a fost mereu completata si imbunatatita, ajungandu-se la deosebiri de formulare si de esenta de la un autor la altul.

Profesorul W.J. Stanton, un alt reputat specialist o intregeste astfel : „marketingul este un intreg sistem de activitati economice referitoare la programarea, preturile, promovarea si distributia produselor si serviciilor menite sa satisfaca cerintele consumatorilor actuali si potentiali

Prin aceasta definitie sunt puncate cateva trasaturi caracteristice : abordarea sistemica, interconditionarea activitatii ce alcatuiesc fluxul complet de bunuri si servicii dar mai ales subordonarea lor carintelor de consum prezente dar si potentiale.

In final, nu putem omite definitia data de Phillip Kotler – cea mai frecvent invocata- : „activitatea umana orientata in directia satisfacerii nevoilor si dorintelor prin intermediul procesului schimbului”

Cam atat deocamdata despre marketing pe care multi il invoca dar putini il inteleg.

Mugur Stefan, 01/jul/2019